top of page

קבלת שבת המונית בנמל ת"א


על שפת הים התיכון בנמל תל אביב התקיימה קבלת שבת המונית אך מחבקת של 'בית תפילה ישראלי'. מתוך ההמולה התל אביבית, בין חנויות הבגדים, לבתי הקפה המעוצבים בעודי הולך על רצפת הדק העולה ויורדת כגלים ומתוכם בוקעת קול שירתם של משתתפי הטקס שמושך בסופי השבוע הקייציים בין 700 ל 1500 משתתפים שלכמה רגעים יוצרים מעין אי בזמן שמחזיר אותם לארץ ישראל הישנה והטובה עם שירי עם ומולדת, שירונים, ברכות ואחוות הביחד ואף אחד לא עושה פה סלקציה או דורש תשלום ולכולם יש מקום. שם גם פגשתי את ידידתי ד"ר שונית שחל פורת , חוקרת תרבות יפן שלפי כמה שנים הצטרפה לקהילה כאשר הייתה נוהגת (ועדיין) להלך לה בנמל עם בנה איל – ילד בן 13 עם לא מעט מגבלות פיזיות אבל עם הרבה נפש יתרה וכך הוא כתב לאימו כאשר סיפר לה על חווית הגילוי שלו עם 'קבלות השבת' של 'בית תפילה ישראלי'

הייתי הילד שחיפש לו תפילה

מול שעריה החסומים של המילה.

בן שש, נע ונד בין כאן ובין שם,

ואל-והים התגלה. האל והים.

עלתה התפילה כגלים בכחול

הקודש ירד וחבק את החול,

ואני התפללתי כסבו של אבי

בעיר העברית שהיא תל אביב.

לא נידח, עומד בפתח או הלך שבת היא מלכה ואני בן מלך מחולל אני עם חבריי לדרך

באותה 'קבלת שבת' מספרת לי שונית "סבתו יוספה, בכתה מהתרגשות והיו לה סיבות טובות לכך – קבלות השבת הללו הזכירו לה את קבלות השבת של סבי יהושוע - שוניה ז"ל שהיה מצאצאי הבעש"ט – רב שהפך לסוציאליסט אבל גידל את בנותיו עם נשמה יתרה והסיבה השנייה היא התנהגותו של איל שהוא תמיד חסר שקט ואינו עומד במקום אך לא רק שהיה סבלני הפעם אלא זיהה את תפילת 'שמע ישראל' והילד בעל הקושי בדיבור אמר בסוף 'אמן'.

את הטקס מנחה הרב אסטבן גוטפריד שנמנה עם מייסדי “בית תפילה ישראלי” ומנהיג את הקהילה מאז הקמתה. אסטבן נולד בבואנוס איירס שבארגנטיה ב-1965. הוא גדל בבית מסורתי וציוני, והתחנך בבתי-ספר יהודיים ובתנועת הנוער של התנועה המסורתית, שם התוודע לחיי קהילה עשירים, ומשמעותיים. חותם עמוק במיוחד טבע בו רב הקהילה ומייסד בית המדרש לרבנים באמריקה לטינית הרב מרשל מאייר, אתו הוא למד במסגרות שונות , ואשר הפך למודל ומקור השפעה בחייו. אסטבן עלה לארץ ב-1983 ולמד במכינה למדעי הרוח באונ’ תל אביב, ובבתי הספר למשחק “בית צבי” ו”ניסן נתיב במשך כ-20 שנה היה דמות פעילה בתיאטרון, קולנוע וטלוויזיה בארץ, כשחקן, מחזאי, במאי ותסריטאי. בין השאר כתב ושיחק בסרט “נקמתו של איציק פינקלשטין”. "ברבות השנים" הוא מספר לי "חיפשתי מקום ליהדות שלי בדיוק כפי שחוויתי בארגנטינה אבל לא רציתי משהו אורתודוכסי ונוקשה ומצד שני הרפורמים היו נראים לי קהילה מאוד אנגלו-סקסית לכן ב-2004, הקמתי יחד עם רני יגר, יואב רוזנברג, עזרי טרזי ואלישבע גרינבאום את “בית תפילה ישראלי”, הקהילה היהודית הליברלית העצמאית הראשונה בתל אביב, שהפכה עם השנים לארגון להתחדשות יהודית המקיים לצד חיי הקהילה, פעילות חינוכית ופעילות חוויתית יהודית-ישראלית במרחב הציבורי בתל אביב".

את קבלות השבת הוא החל לקיים בנמל ת"א די במקרה "חיפשתי מקום להתרחב בקיץ ושוטטתי באזור החוף ופניתי לבעלי מסעדות עם שטחים ונעניתי בשלילה עד שהגעתי לנמל ושם פניתי והצעתי לקיים פעילות חד פעמית. בנמל ראו כי טוב וכך זה צמח אט אט".

פוסטים אחרונים
Search By Tags
אין עדיין תגים.
Follow Us
  • Facebook Classic
  • Twitter Classic
  • Google Classic
bottom of page